Publisert: 24. februar 2020

En Caddy, to mennesker, fire hunder og masse bagasje dro på bilferie i fjor sommer for å oppleve Norge. Det ble over 200 mil, uforglemmelige opplevelser og natur!

10 dager – 200 mil

Fra Ryfylke til Hardanger

Vi startet turen med å tilbringe et par dager på hytta i Suldal og tok en tur til Blåsjø.

Fra Suldal kjørte vi videre mot Odda og Hardanger. For de som ikke har kjørt langs Hardangerfjorden fra Odda, kan det anbefales på det sterkeste. Vannet i fjorden er en magisk nyanse av turkis og landskapet rundt fjorden er nydelig.

På andre siden av Hardangerfjorden finner man Bondhusdalen, med Bondhusvatnet i enden av dalen. Stedet er et av de vakreste jeg har sett og det var fantastisk å våkne opp her etter en natt i telt.

På vei til Loen

Neste sted vi var på vei til var Loen, men vi stoppet innom Flåm og Stegastein utkikkspunkt på veien dit. Vi endte opp med å kjøre over fjellet som viste seg å ha en fantastisk utsikt. Før vi stoppet for kvelden fikk vi se Borgun stavkirke og rusle langs Kongeveien som lå like ved.

Dagen etter bar det videre mot Loen etter en liten omvei innom Førde for litt påfyll av hundemat og en tur til Huldefossen. Da vi kom til Loen tok vi først turen til Kjenndalen og Kjenndalsbreen. Senere på kvelden fikk hundene hvile ut på hytta vi hadde leid, mens vi tok Loen Skylift og nøt et nydelig måltid med verdens vakreste utsikt.

Fra Geiranger til Trollstigen

Fra Loen reiste vi videre mot Geiranger og på veien dit fant vi (som mange andre) flere utkikkspunkt nedover mot Geiranger fjorden. Etter å ha kjørt langs Trollstigen overnattet vi på «baksiden» av foten til Trollveggen.

Moskus på Dovre

Neste ut var Dovre og tur til Dovrefjell for å forhåpentligvis se moskus. Ettersom det er ville dyr som er ganske sky men som også kan være aggressive valgte vi å kun ta med en av hundene på turen, Zen. Da vi var kommet halvveis på turen og skulle begynne på hjemveien møtte vi en som kunne melde om moskus en time videre innover. Vi fortsatte innover og til slutt så vi en liten flokk som beitet ved en hytte. Moskus skal man holde god avstand til så noen flotte bilder ble det ikke, men opplevelsen i seg selv var mer enn nok. Helt fantastisk!

Siden resten av gjengen måtte utebli fra «moskus-turen» tok jeg dem med på en tur til Viewpoint Snøhetta.

Gaustabanen, Gaustatoppen og Vemork

Etter Dovre bar det sørover for å besøke Gaustatoppen og Gaustabanen. Været tilsa det ville være null sikt på toppen men vi synes turen med Gaustabanen var verdt besøket i seg selv. En kabelbane inni fjellet er ikke hverdagskost!

Etterpå dro vi videre til Rjukan og Vemork, som er et gammelt kraftverk hvor den berømte Operasjon Tungtvann skjedde. Siste stopp ble på hytta til pappa i Sirdal før vi var vel hjemme igjen etter en utrolig tur.

Råd og anbefalinger

Om du vurderer bilferie i Norge vil jeg definitivt anbefale å kjøre langs kysten. Fjorder, fjell og fantastisk utsikt blir nesten (!) hverdagskost på denne ruten. Ellers vil jeg anbefale å plukke ut et par steder man vil besøke på forhånd og gjerne ta resten på sparket, alt etter når man vil stoppe og hvor man vil overnatte.

Mine favoritter på turen vår var:

• Bondhusvatnet
  • Stegatein utkikkspunkt
  • Kongeveien
  • Loen, Kjenndal og Loen Skylift
  • Dovre
  • Gaustabanen (og Gaustatoppen uten tåke)

Når det gjelder å ha hund med på bilferie er det viktig å ha tid til å stoppe i løpet av turen for både korte og lengre luftepauser. Noen ganger hadde vi planlagt turer, som for eksempel til Bondhusvatnet og på Dovre, mens andre ganger fant vi steder langs veien og bare gikk innover vidda eller fjellet for en tur.

Alle hundene våre blir råforet, så for denne turen hadde vi med oss frysetørket hundemat og VOM i kjøleboks. Man kan kjøpe kjølebokser som kobles til i bilen og hvis ikke er det mange forhandlere av VOM rundt omkring i Norge. Vi hadde aldri problemer med å finne en dyrebutikk som førte VOM. De nettene vi lå i telt uten strøm benyttet vi den