USA roadtrip – west coast!

usa roadtrip

Turen vi gledet oss til i mange måneder og hadde planlagt nøye ble endelig gjennomført sommeren 2016. Sammen med Hilde og Gabriel, reiste vi på roadtrip i USA. 3 uker, 8000 km og uforglemmelige opplevelser lå foran oss!

Grand Canyon here we come!

Vi landet på LAX (Los Angeles) på ettermiddagen etter en litt lang flytur. Etter bagasjen var hentet kom vi oss til shuttlebussen som tok oss til Hertz for å hente bilen vår for 3 uker. Gjett om vi ble passe fornøyde da vi så bilen – en Toyota 4Runner! Avgårde til Kingman hvor vi skulle overnatte på veien til Grand Canyon. I Kingman overnattet vi på et såkalt Motel 6 (kjede av moteller). Det var helt ok, ingen lik eller politi å se som på film og fryktelig god frokost på restauranten over gata (pannekaker med sirup).

usa roadtrip

Under planleggingen innså vi at Grand Canyon er ganske svært, faktisk over 446 km. Vi endte opp på Cameron Trading Post som ligger ca 1 time fra Grand Canyon. Koselig hotell og sted men det kunne merkes på prisene at vi var i «turistland». I løpet av de 2 dagene vi var i Grand Canyon kjørte vi langs Desert View Drive (flere utkikkspunkt over Grand Canyon), besøkte Antelope Grand Canyons og Horseshoebend.

Beste opplevelse Grand Canyon: Desert View Drive

Vegas baby!

Neste stopp etter Grand Canyon var Las Vegas. På veien kjørte vi innom Hooverdam hvor det var hele 45 grader og jeg fikk kjenne hvordan heteslag kjennes ut. På vei til hotellet fikk vi kjøre langs den berømte Vegas Strip og ja, alt er større i USA! Hotellet vi hadde valgt for de 4 dagene vi hadde i Las Vegas var The Mirage. Et utrolig flott hotell med alt man kan ønske seg innenfor veggene på hotellet, de ønsker nemlig at du ikke skal måtte gå ut. Jo mer du er på hotellet jo mer gambler du, og det gjorde vi. Hele 5 dollar på slot machine brukte jeg…

Opplevelsene stod virkelig i kø i Las Vegas og på kort tid fikk vi oppleve og se utrolig mye! Cirque Du Solei, Thunder From Down Under (mannlig strippeshow), skytebane, pooltime og så mye mer!

Beste opplevelse Las Vegas: Thunder From Down Under

Nature calls!

Etter 4 dager i Las Vegas satte vi kursen mot Death Valley og deretter Yosemite. Vi hadde hørt det var varmt i Death Valley men man kan ikke forestille seg hvordan 50 grader kjennes ut før man faktisk har kjent det på kroppen, varmt rett og slett! I Yosemite var det veldig behagelige 30 grader og en natur som jeg aldri kommer til å glemme. Vi hadde leid en hytte i utkanten av parken for de 3 dagene vi skulle være her. Skikkelig rustikk og koselig med både ørn og hjort på kveldstid. Beste opplevelsen fra parken ble den lange turen vi gikk i 6 timer til Glacier Point langs Panorama Loop. Er du i god form kan den anbefales!

Beste opplevelse Yosemite: Glacier Point (Panorama Loop hiking trail)

Napa Valley og San Francisco

Fra rå og vill natur til striglet og pyntet natur i Napa Valley med vingårder så langt man kan se. Et besøk på en vingård er et must når du er i Napa så vi dro til Robert Montery winery for guidet tur og vinsmaking. Etter utvidet lærdom om produksjon av vin forstår man prisene litt bedre også. Tåken som møtte oss i San Francisco var litt uventet og det ble bare halve Golden Gate bridge vi fikk se, men jeg fikk kjøre over broen og var passe stolt! Temperaturen sank til nærmere 15-17 grader og gjorde at vi gikk til innkjøp av både gensere og skjerf. Til tross for «kulden» fikk vi kost oss på tur til Alcatraz, tatt trikken, kjørt i skummelt bratte bakker og besøkt Fishermans Wharf.

Beste opplevelse Napa Valley: Besøk på vingård
Beste opplevelse San Francisco: Alcatraz

Pacific Coast Highway

Fra San Francisco kjørte vi videre ned mot Los Angeles langs den berømte Pacific Cast Highway. Veien går langs Stillehavet og vi fikk blant annet se hvaler og sjøkuer. Da vi stoppet i Monterey halveis til LA for en overnatting hadde vi fantastisk god sjømat og fikk oppleve en liten fiskerby.

Beste opplevelse Pacific Coast Highway: Hvaler og sjøkuer

Los Angeles – city of Angels

Siste by på turen var Los Angeles og Laguna Beach. Her hadde vi leid oss et utrolig flott feriehus med havutsikt. De siste 6 dagene opplevde vi ikke mindre enn vi hadde gjort resten av turen. Universal Studios, Six Flags Magic Mountain, Hollywood og Beverly Hills.

Beste opplevelse Los Angeles: Six Flags og solnedgang i Laguna Beach

Mine topp 4 tips:

1. Planlegg turen på forhånd og kjøp billetter til attraksjoner, steder etc før dere reiser. Man sparer mye penger og tid på denne måten.

2. Velg ut noen få steder/byer å besøke (avhengig av turens lengde). Da har dere god tid og kan heller utvide reiseruten ved behov.

3. Sjekk «romtips» på Tripadvisor når dere bestiller hotell. Insider tips fra folk som har besøkt hotellet tidligere er gull verdt!

4. Legg turen innom minst en nasjonalpark, du vil ikke angre!